Een unieke samenwerking tussen Jeanine Schaling van de Coalitie Erbij Woudenberg, Marijn de Lange van Jeugd-Punt en Ellen van Beeck en Minca de Jong van de stichting Kunst en Cultuur heeft geleid tot een bijzonder resultaat: een logo voor de nieuwe stichting Coalitie Erbij Woudenberg. Marijn kwam op het idee dat jongeren dit wel zouden kunnen ontwerpen. Als prijs voor het beste logo loofde hij een tablet uit!
Ellen van Beeck en Minca de Jong werden gevraagd dit traject te begeleiden. Zij gingen met de jongeren tussen 11 en 17 jaar die zich aangemeld hadden bij Jeugd-Punt gedurende twee avonden aan de slag en verdiepten zich grondig in de betekenis, de kracht en de herkenbaarheid van een logo. De 5 jongeren die zich aangemeld hadden maakten een ‘moodbord’, gingen ‘mindmappen’ en hoorden over de doelstelling van Coalitie Erbij. Daarna werden verschillende voorstudies getekend.
De ideeën groeiden en uiteindelijk ontstonden de definitieve ontwerpen. Op de avond van de prijsuitreiking, 15 december, mochten Jarno van Garderen, Vera Jonker, Jochem van Dolder en Gidena Getachew hun ideeën en hun ontwerp toelichten. Deelneemster Mariana Shabroug was helaas afwezig. De jury had zich er al over gebogen en een keus gemaakt: Jarno van Garderen werd de winnaar van de tablet, de anderen ontvingen een kadobon van Mac Donalds. Het winnende ontwerp is nu verder uitgewerkt tot een logo.
Het begin was een simpel ontwerp dat er zo uitzag:
Mijn eerste gedachte bij het logo was dat er in ieder geval mensen (of poppetjes) in het logo voor moesten komen, omdat de stichting iets met mensen deed. Daarom heb ik al vanaf het begin mensen in mijn logo verwerkt. Na heel wat schetsen werd het logo steeds verder aangepast en verder uitgewerkt. Uiteindelijk ontstond aan het eind van de eerste avond iets heel anders dan waarmee ik was begonnen:
Je kunt verschillende dingen in het logo zien. Er zijn drie poppetjes in het logo verwerkt. De cirkel staat voor de samenleving en de poppetjes komen hierdoor extra goed naar voren. Ook zijn de kleuren van het wapen van Woudenberg erin verwerkt en ook kun je een kroontje in het logo zien, wat ook weer terugkomt in het wapen van Woudenberg. In dit concept staat er nog ‘WE’, een Engels woord voor ‘wij’. Ik heb voor dit specifieke lettertype gekozen, omdat het niet te speels is (wat beter bij ouderen past), maar ook niet te strak (wat beter bij jongeren past).
De tweede avond is het concept nog verder uitgewerkt en veranderd. Zo moest bijvoorbeeld de hele naam van de coalitie (of de afkorting) in het logo voorkomen. Achteraf bleek ook dat de ‘e’ en ‘w’ omgedraaid moesten worden. Dan ziet het logo er zo uit:
Uiteraard wordt dit logo nog verder uitgewerkt en waarschijnlijk ook nog eenvoudiger gemaakt. Misschien wordt dit logo ook nog aangepast aan de kleuren van de website.
Jarno van Garderen